Konsumentverket har galna anställda som sprider hat

Det här är inte längre ett förvaltningsproblem. Det är en fråga om tjänstefel, förtal och maktmissbruk.

Det finns en gräns för vad vi som samhälle kan tolerera från en statlig myndighet. Konsumentverket har passerat den gränsen. Det som tidigare beskrivits som övertramp, slarv eller aktivism är i själva verket mycket mer än så: rättsstatligt undergrävande maktmissbruk.

Vi talar här om en myndighet som:

  • pekar ut företag som bedrägliga utan domstolsprövning
  • använder sin status för att påverka marknaden till vissa aktörers fördel
  • låter anställda uttrycka rasism, förakt och personangrepp från statens egna IP-adresser

Det är dags att sluta kalla detta för “brister”. Det är dags att kalla det vad det är: juridiska överträdelser.

Tre uttalanden – tre bevis för djupt rotad tjänstefelskultur

När Dagens Process avslöjade vilka uttryck som postats från Konsumentverkets nätverk, visade det sig att myndigheten inte bara fallerat i sin roll – utan aktivt deltagit i förnedrande, diskriminerande och förtalande kommunikation riktad mot enskilda medborgare.

Här är kommentarerna – ordagrant:

”Jag tycker att det är starkt av dig att försöka skriva så många inlägg på svenska, när det uppenbarligen inte är ditt modersmål. Kämpa på, till slut ska du se att även du klarar det.”

”Att lära sig att skilja på när man ska skriva ’Dem’ eller ’De’ är något som du kan be din vårdare om hjälp med.”

”Gå till soc din dumme fan. Det är där du hör hemma!”

Tre kommentarer. Tre skäl att inleda rättslig prövning. Minst tre fall av tjänstefel, brott mot förvaltningsetik och eventuellt brott mot Yttrandefrihetsgrundlagens princip om integritetsskydd.

Att detta skrivits från myndighetens egna uppkoppling är inte förmildrande. Det gör det hela värre.

Maktmissbruk ska inte utredas – det ska beivras

Vi kräver inte ännu en luddig intern granskning. Vi kräver:

  • disciplinpåföljd för de ansvariga
  • förundersökning om tjänstefel
  • granskning av ärendeurval för att klarlägga partiskhet
  • en öppen redovisning av vilka företag som gynnats eller missgynnats i tillsynen

Detta är inte politiskt. Det är juridiskt.
Detta handlar inte om åsikter. Det handlar om skyldigheter enligt svensk förvaltningsrätt.

Riksdagens tystnad är rättsstatens fiasko

Det finns redan underlag i riksdagen för att stoppa myndighetsaktivism. Men Konsumentverket får fortsätta utan ingripande. Det är en skam för varje beslutsfattare som talar om rättssäkerhet i talarstolen – men låter denna myndighet operera utan gränser.

👉 Bekämpning av myndighetsaktivism

Hur många företag till ska drabbas? Hur många offentliga förolämpningar krävs innan lagstiftaren agerar?

Vi accepterar inte symbolåtgärder

Konsumentverket har förbrukat sitt förtroende. Det finns bara två vägar framåt:

  1. Rättsliga åtgärder mot dem som agerat utanför sitt ämbete
  2. Strukturell omformning av myndigheten, med total genomlysning av beslutsrutiner, internkultur och tillsynspraxis

Allt annat är att låta makt gå före lag.
Allt annat är att förstöra det viktigaste vi har: tilltron till myndighetsutövning.

Vi förhandlar om din lön varje år och helt kostnadsfritt.

Missa inte chansen. Låt oss på OFSA förhandla om din lön!

Vi förhandlar om din lön varje år och helt kostnadsfritt

Begär att vi på OFSA (Ombudsmannen för Sveriges arbetstagare) ska förhandla om lönen för dig som arbetstagare. Vi företräder dig och tar hand om processen tillsammans med din arbetsgivare.

OFSA (Ombudsmannen för Sveriges arbetstagare)

Kostnadsfri hjälp i dina samtal och förhandlingar om lönen.

Nyheter

Nu är bästa tiden att sälja bilen

Att sälja bilen privat kan ta lång tid och kräva både annonser, telefonsamtal och förhandlingar. Med en digital bilförmedlingstjänst går det i stället att få ett konkurrenskraftigt bud på bara några minuter – och bara

Läs mer

Ombudsmannen för Sveriges arbetstagare

Kostnadsfri löneförhandling för arbetstagare.