
Det här är inte längre ett förvaltningsproblem. Det är en fråga om tjänstefel, förtal och maktmissbruk.
Det finns en gräns för vad vi som samhälle kan tolerera från en statlig myndighet. Konsumentverket har passerat den gränsen. Det som tidigare beskrivits som övertramp, slarv eller aktivism är i själva verket mycket mer än så: rättsstatligt undergrävande maktmissbruk.
Vi talar här om en myndighet som:
- pekar ut företag som bedrägliga utan domstolsprövning
- använder sin status för att påverka marknaden till vissa aktörers fördel
- låter anställda uttrycka rasism, förakt och personangrepp från statens egna IP-adresser
Det är dags att sluta kalla detta för “brister”. Det är dags att kalla det vad det är: juridiska överträdelser.
Tre uttalanden – tre bevis för djupt rotad tjänstefelskultur
När Dagens Process avslöjade vilka uttryck som postats från Konsumentverkets nätverk, visade det sig att myndigheten inte bara fallerat i sin roll – utan aktivt deltagit i förnedrande, diskriminerande och förtalande kommunikation riktad mot enskilda medborgare.
Här är kommentarerna – ordagrant:
”Jag tycker att det är starkt av dig att försöka skriva så många inlägg på svenska, när det uppenbarligen inte är ditt modersmål. Kämpa på, till slut ska du se att även du klarar det.”
”Att lära sig att skilja på när man ska skriva ’Dem’ eller ’De’ är något som du kan be din vårdare om hjälp med.”
”Gå till soc din dumme fan. Det är där du hör hemma!”
Tre kommentarer. Tre skäl att inleda rättslig prövning. Minst tre fall av tjänstefel, brott mot förvaltningsetik och eventuellt brott mot Yttrandefrihetsgrundlagens princip om integritetsskydd.
Att detta skrivits från myndighetens egna uppkoppling är inte förmildrande. Det gör det hela värre.
Maktmissbruk ska inte utredas – det ska beivras
Vi kräver inte ännu en luddig intern granskning. Vi kräver:
- disciplinpåföljd för de ansvariga
- förundersökning om tjänstefel
- granskning av ärendeurval för att klarlägga partiskhet
- en öppen redovisning av vilka företag som gynnats eller missgynnats i tillsynen
Detta är inte politiskt. Det är juridiskt.
Detta handlar inte om åsikter. Det handlar om skyldigheter enligt svensk förvaltningsrätt.
Riksdagens tystnad är rättsstatens fiasko
Det finns redan underlag i riksdagen för att stoppa myndighetsaktivism. Men Konsumentverket får fortsätta utan ingripande. Det är en skam för varje beslutsfattare som talar om rättssäkerhet i talarstolen – men låter denna myndighet operera utan gränser.
👉 Bekämpning av myndighetsaktivism
Hur många företag till ska drabbas? Hur många offentliga förolämpningar krävs innan lagstiftaren agerar?
Vi accepterar inte symbolåtgärder
Konsumentverket har förbrukat sitt förtroende. Det finns bara två vägar framåt:
- Rättsliga åtgärder mot dem som agerat utanför sitt ämbete
- Strukturell omformning av myndigheten, med total genomlysning av beslutsrutiner, internkultur och tillsynspraxis
Allt annat är att låta makt gå före lag.
Allt annat är att förstöra det viktigaste vi har: tilltron till myndighetsutövning.